Jadi “Murid” Sepanjang Hidup

Letak dalam kepala untuk jadi “murid” sepanjang hidup. Ia akan memudahkan kita untuk terus belajar. Itu yang best. Kita perlu ada mind set begitu kerana:

1. Ilmu mudah masuk.

2. Lagi banyak belajar, lagi banyak rupanya benda kita tak tahu.

3. Menerima percakapan dan perbualan sebagai ilmu baru.

4. Belajar untuk lebih banyak mendengar.

5. Akan ubah hidup.

Antara kata-kata Imam Syafie tentang menuntut ilmu ini ialah:

“Jika kamu tidak tahan terhadap penatnya belajar, maka kamu akan menanggung bahayanya kebodohan”

“Orang yang pandai akan bertanya tentang apa yang ia ketahui dan tidak ia ketahui. Dengan menanyakan apa yang ia ketahui, maka ia akan semakin mantap, dan dengan menanyakan apa yang belum ia ketahui, maka ia akan menjadi tahu. Sementara orang bodoh itu meluapkan kemarahannya karena sulitnya ia belajar, dan ia tidak menyukai pelajaran.”

“Banyak orang yang telah meninggal, tapi nama baik mereka tetap kekal. Dan banyak orang yang masih hidup, tapi seakan mereka orang mati yang tak berguna.”

Kawan-kawan,

Hidup kita ini tentang belajar. Apa sahaja kita terima hari ini, esok, atau kehidupan sebelum ini semuanya boleh kita masukkan dalam dunia pelajaran dan pengalaman.

Itu semua guru kita. Keseronokan belajar ini akan merendahkan diri, rasa lebih lega duduk sama rendah, berdiri sama tinggi.

Yang sikit kita kongsi, yang banyak kita agih-agih. Keluarga membesar, kawan saling memberi kasih. Semua bahagia, gembira dan terus menjadi orang yang menagih-nagih nak lagi ilmu itu nak lagi belajar ini.

Seronok. Alhamdulillah.

Begitulah.

Khairul Hakimin Muhammad,
Banyak belajar dari semua orang. Terima kasih semua!

(Visited 382 times, 1 visits today)